De geschiedenis van Venlo

Terugkijken op een rijke historie

De geschiedenis van Venlo

Al 675 jaar stadsrechten, maar ook lang daarvoor woonden er al mensen op deze plek. Een zorgvuldig gekozen strategische plek. Het water was een vitale levensader. Niet alleen om te drinken, maar ook om te bevaren. En net niet diep genoeg om erin te verdrinken. Zo werd het een kruispunt van waterweg en landweg. En waar veel verkeer komt vestigen zich ook veel mensen.

Een belangrijke handelsstad

In de Middeleeuwen was Venlo een belangrijke handelsstad en dus ook een gewilde prooi voor afwisselende bezetters. Zo was Venlo Spaans, Staats en Frans. Nadat de Fransen vertrokken waren werd Venlo, in de nieuw gevormde provincie Limburg, onderdeel van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Halverwege de 19e eeuw werden de stadsmuren gesloopt en breidde de stad zich flink uit langs de toegangswegen en over de buitengebieden.

Venlo in de Tweede Wereldoorlog

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog heeft Venlo flink te lijden gehad van geallieerde bombardementen. De strategische brug was het doel, maar de stad werd ook zwaar getroffen. Meer dan duizend Venlonaren kwamen daarbij om het leven.

De ruimtelijke kwaliteit van de stad

Na de oorlog werd de stad in rap tempo weer opgebouwd. Daarbij werd nogal slordig omgesprongen met wat we tegenwoordig erfgoed noemen. Daar was toen geen tijd en geen oog voor. Opruimen en snel nieuw maken, was het devies.

Met wisselend resultaat: sommige naoorlogse bouwwerken zijn inmiddels weer opgeruimd. Anderzijds heeft de stad met het zogenaamde Brugplan, waarvan een van Nederlands mooiste stations deel uitmaakt, een illustratief voorbeeld van een geslaagd wederopbouwproject in de geschiedenis van Venlo.

Opbouw van de historische binnenstad

In de periode voor de Floriade heeft de gemeente veel geïnvesteerd in achterstallig onderhoud van de binnenstad. De stad moest immers “af” zijn om gasten uit de hele wereld te ontvangen. De stad was één bouwput, soms tot ongenoegen van bewoners, ondernemers en bezoekers. Het resultaat mag er zeker zijn. De binnenstad mag zich met recht historische binnenstad noemen, de Maasboulevard is een échte boulevard geworden en de toegang tot de stad is heel erg verbeterd. De binnenstad heeft nog altijd de historische stratenstructuur met enkele centraal gelegen pleinen waar vooral veel horeca te vinden is. Van daaruit is het gemakkelijk je weg door de winkelstraten.

Bekijk de nieuwe Maasboulevard

Het stadhuis en de Markt

Het bestuur van de stad had in 1374 het huis van Gerard Bocholt aan de Lomstraat gekocht om er een “raad- en vleeschhuis” van te maken. In 1597 werd dit gebouw vervangen door het huidige, maar met de ingang naar het Zuiden. Rondom werden oude panden gesloopt en kwamen nieuwe straatnamen als Kleine en Groote Markt. Het nieuwe stadhuis had grote ronde poorten waardoor karren naar binnen konden om hun vracht te laten wegen op de Stadsmeelwaagh. Het gebouw heeft in de loop der tijd allerlei functies gehad. Politiebureau, gevangenis, eierveiling, de brandweer was er gehuisvest en in 1899 werd er het Centraal Bureau der Telephoon ondergebracht.

Met zoveel verschillende functies zijn er zijn talloze verbouwingen geweest. Kun je je voorstellen dat dit stadhuis met een witte kalklaag bepleisterd was? In de gemeentebegroting van 1876 werd duizend gulden gereserveerd om het weer in de oude luister te herstellen. Maar van toen tot nu zijn er nog heel veel stenen in- en uit gesleept. Gelukkig heeft het gebouw zijn karakter bewaard en is het een van de meest gefotografeerde monumenten van de stad.