The Paradox of Identifying Identity and Diversity (nr. 3)
Collectie museum van Bommel van Dam
Een stapel witte tuinstoelen, een katholiek heiligenbeeldje omwikkeld met plastic en een brandende kandelaar: voor kunstenaar Tirzo Martha zijn deze voorwerpen stille getuigen van de maanden die hij als patiënt in Colombiaanse en Curaçaose ziekenhuizen doorbracht, herstellend van een virus in zijn hartstreek. Die steriel witte omgeving was de inspiratiebron voor Chronisch Monochroom, Martha’s serie kunstwerken die bestaat uit grote, bijna geheel witte sculpturen. The Paradox toont het spanningsveld tussen moderniteit en traditie. Martha bindt een heilig Mariabeeldje vast aan een Monobloc stoel: een hedendaags symbool van massaproductie en de “meest gebruikte stoel ter wereld’’.
Over de maker
Twee aspecten zijn het belangrijkste in de kunstwerken en performances van Tirzo Martha: gemeenschap en samenwerking. Tijdens zijn tentoonstelling Intensive Care in museum van Bommel van Dam maakte hij samen met inwoners van de stad Venlo een kunstwerk tijdens verschillende workshops. Voor deze bijeenkomsten vroeg hij de wijkbewoners om persoonlijke voorwerpen mee te nemen, die uiteindelijk verwerkt zijn in een kunstwerk dat afgelopen augustus tijdens het Zomerparkfeest in het Julianapark onthuld is. Verbinding tussen groepen is hierbij het doel. Zoals Martha het zelf omschrijft: hij is geboren op Curaçao, maar de boodschap die hij aan zijn publiek wil uitdragen is universeel.