R 62-13
Collectie museum van Bommel van Dam
© Jan Schoonhoven, R 62-13 1962, c/o Pictoright Amsterdam 2024
Jan Schoonhoven zei ooit over zijn werk: “Je moet streven naar een minimum, maar anoniem gaat het nooit.” Het kunstwerk R 62-13 is door hem vervaardigd tijdens de hoogtijdagen van de Nulbeweging – een groep Nederlandse kunstenaars die het eigen handschrift van de maker zoveel mogelijk wilden verhullen. Traditionele kunstenaarsmaterialen als verf en doek ruilden zij in voor hergebruikte en industriële materialen. Ondanks zijn streven om anoniem te blijven is het spel van licht en schaduw over de regelmatige opstaande rechthoeken op het eenkleurige oppervlak juist “typisch Schoonhoven” geworden. R 62-13 een van de meest herkenbare kunstwerken uit de collectie van museum van Bommel van Dam.
Over de maker
Jan Schoonhoven was een van de meest invloedrijke Nederlandse kunstenaars van de 20e eeuw – al werkte hij gelijktijdig als ambtenaar bij de PTT. Samen met Armando, Jan Henderikse, Henk Peeters en herman de vries richtte Schoonhoven in 1960 de Nul-groep op – de Nederlandse tak van de internationale ZERO-beweging. Schoonhoven was gefascineerd door licht. Zijn stralend witte reliëfs zijn opgebouwd uit slechts een paar basisvormen. Door hun onregelmatige oppervlak maken zij het licht zichtbaar. Museum van Bommel van Dam heeft in totaal 37 werken van Jan Schoonhoven in de collectie, variërend van kleurrijke schilderijen uit de jaren ’50 tot expressieve inkttekeningen uit de 80’er jaren.