Locomotief

Van brouwerij naar fietsenwinkel tot de Casa Loco

Een rijke geschiedenis in een iconisch pand

In het iconische pand op de viersprong van Begijnengang naar de Grote Kerkstraat en de Gasthuisstraat naar de Parade ligt een rijke geschiedenis, waar bier - met een kleine zijsprong naar fietsen - een hoofdrol speelt.


't Reipke

Oorspronkelijk bestond het pand waar tegenwoordig Café De Locomotief gevestigd uit een woonhuis aan de Parade met erachter een brouwerij.

De oudste vermelding van het pand dateert uit 1783. In die tijd heette de brouwerij ’t Reipken, een dialectwoord van 'hoepeltje'. Als Jan Christian Verzijl de brouwerij kort voor 1800 overneemt, krijgt het de naam De Hoepel. In 1819 brouwt hij 2.313 vaten, wat De Hoepel een van de voornaamste brouwerijen maakt.

Placeholder for Locomotief bron locomotief Locomotief bron locomotief

Het eerste Venlose flessenbier

De laatste brouwer in De Hoepel is petekind Antoon de Rijk. Hij investeert flink in de onderneming en brouwt het eerste Venlose flessenbier. Daar moet de Venlonaar aan wennen, ze waren namelijk gewend om met een kan naar de brouwerij te gaan. Wie een feestje vierde, bestelde een 'kiendje' beer, een vat van 25 liter.

In 1910 schakelt De Rijk over naar ondergisting. Zijn Pilsner en Münchener worden populair onder jonge consumenten. In de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) stopt echter de invoer van hop en brouwgranen, er is bovendien schaarste aan brandstoffen. Nederlandse brouwerijen sluiten noodgedwongen, een lot dat ook De Hoepel niet ontkomt.


Locomotief, fietsen of café?

Willem Bedaux neemt niet veel later het pand over en begint een rijwielzaak. Over de volle breedte van de gevel wordt reclame gemaakt voor Locomotief Fietsen, een Nederlands fietsenmerk.

In 1983 opent Café de Locomotief haar deuren. Ze ontleent haar naam aan de voormalige gevelreclame en brengt daarmee een mooie ode aan de rijke geschiedenis van het pand.

Placeholder for 6 brouwerij de hoepel 2 6 brouwerij de hoepel 2