"Tijdens corona kwamen we met een paar vrienden uit onze studententijd geregeld online bij elkaar," vertelt Josef Suilen, dirigent en initiatiefnemer van COoL, het nieuwe kamerorkest van Limburg dat 23 juni een midzomerconcert geeft in De Maaspoort. "We zijn allemaal muzikant, bijna niemand woont nog in Limburg en we spelen over de hele wereld. Maar dat kwam stil te liggen. We praatten natuurlijk over koetjes en kalfjes maar al gauw ging het ook over alle concerten die af werden gelast."
"Tijdens weer zo'n gesprek vroegen we ons af hoe zou het zijn als we een paar keer bij jaar bij elkaar zouden komen. We zijn eigenlijk niet meer te horen in eigen provincie. Toen kwamen we op het idee van een kamerorkest. Het verschil tussen een kamer- en symfonieorkest is de grootte. Een kamerorkest telt rond de 30 personen. Een symfonieorkest begint bij 40 tot 45 personen. Het heeft ook te maken met repertoire. Wij hebben een volledig klassiek programma omdat de muziek die rond 1800 werd gemaakt heel goed bij kleinere orkesten past."
"Mijn hart ligt bij klassieke muziek; Mozart, Haydn, Beethoven, het heeft iets heel delicaats. Het is elegant en subtiel, daar hou ik van. Maar ik hou ook enorm van de laat-romantiek van Mahler, Richard Strauss en Rachmaninov. Die periode is wat bombastischer, heel veel passie en gevoel. Dat is ook een kant van mij. Klassieke muziek kun je als dirigent heel mooi blootleggen, als een ets. Als ik dat kan overbrengen, heb ik het goed gedaan."
"Mijn schoonvader is onlangs overleden, hij woonde bij Maria Auxiliatrix. Je ziet dat bewoners plezier en herinneringen uit muziek halen, dat de muziek verbindt. Heel ontroerend en waardevol. Met COoL gaan we nu op de dag van ons concert in De Maaspoort naar het Maria Auxiliatrix. Daar spelen we een gedeelte van het programma en vertellen we over onszelf en de instrumenten."
"Wat vooral belangrijk is bij klassieke muziek is dat je helemaal niets hoeft. Je moet gewoon komen. Om van klassieke muziek te genieten hoef je echt niet alles weten. Je hoeft überhaupt niets van muziek te weten. Laat het over je heen komen. Pik op wat je op wilt pikken. Toen ik de eerste keer naar jazz luisterde, snapte ik er ook niets van," lacht hij.